D2C (Direct To Consumer) Elektroniczny handel bezpośredni, znany jako e-commerce D2C, to określenie strategii handlu w internecie, w ramach której firmy działające w ramach modelu B2B rozpoczynają sprzedaż swoich produktów bezpośrednio konsumentom końcowym za pośrednictwem witryny sklepowej e-commerce. Na przykład rolnicy, którzy coraz częściej decydują się na sprzedaż swoich plonów i wyrobów bezpośrednio do klienta końcowego, który będzie konsumował ich produkty.
Jaka jest różnica między handlem D2C a tradycyjnym modelem biznesowym dla sprzedawców detalicznych?
Sprzedaż elektroniczna D2C ma miejsce, gdy producent sprzedaje swoje produkty bezpośrednio konsumentom ze swojego sklepu internetowego. Bardziej tradycyjny model biznesowy który znamy jako B2B prowadzi od producenta > do hurtownika > do dystrybutora > do sprzedawców detalicznych> na samym końcu do konsumenta. Model D2C e-commerce „usuwa” wszelkich pośredników z tej ścieżki. Przeprowadzone w 2020 roku badania wykazały, że 55% konsumentów woli robić zakupy właśnie bezpośrednio u producentów danej marki niż u sprzedawców pośredniczących.
Tradycyjny model biznesowy B2B dotyczy zakupów hurtowych, więc aby producent zaczął sprzedawać bezpośrednio konsumentowi końcowemu, musiałby zdecydować się na rozpoczęcie sprzedaży pojedynczych produktów. Powodem przez który większość producentów nie zdecydowała się na strategię D2C, jest to, że ich sprzedaż koncentruje się na sprzedaży produktów hurtowych.
Jakie są zalety handlu w modelu D2C?
Doświadczenie omnichannel
Ogromną zaletą korzystania z modelu D2C jest to, że Ty jako producent masz pełną kontrolę nad wszystkimi swoimi działaniami, zaczynając od pakowania po marketing marki. Oznacza to, że możesz tworzyć doświadczenie omnichannel dla swoich konsumentów końcowych. Aby dowiedzieć się więcej o tym czym jest omnichannel kliknij tutaj.
Pełne zrozumienie klientów
Producenci, którzy posługują się tradycyjnym modelem B2B nie wchodzą w bezpośrednią interakcję z klientami, którzy dokonali zakupu ich produktów, więc po za poza przeprowadzeniem badań rynku docelowego nie mają wielu możliwości poznania swoich konsumentów końcowych, przez co nie do końca są w stanie zrozumieć ich upodobania i potrzeby.
Kontrola nad reputacją swojej marki
Podczas gdy producent decyduje się prowadzić sprzedaż swoich produktów za pośrednictwem detalistów traci tym samym możliwość totalnego kontrolowania jakości usług jaką świadczą firmy pośredniczące. Strategia sprzedaży D2C przywraca producentowi kontrolę nad jego działaniami marketingowymi i strategiami sprzedaży, a także stawia firmę bezpośrednio „face to face” w kontakcie z konsumentem końcowym. D2C daje producentowi pełną kontrolę nad doświadczeniami jaki będą mieli jego klienci od etapu badań rynku poprzez marketing aż do zakupu.
Jesteś producentem i chcesz rozpocząć sprzedaż w modelu D2C? Pomożemy Ci! Kliknij tutaj, aby otrzymać darmową wycenę usług naszej firmy.
Jakich wyzwań przy korzystaniu z D2C możemy się spodziewać?
Realizacja zamówień
Nowo utworzone firmy D2C często mają problemy z realizacją zamówień. Producent musi nie tylko wysyłać swoje produkty, ale także konkurować z wieloma sprzedawcami internetowymi w zakresie jak najszybszej wysyłki. W tej dziedzinie może Ci pomóc Alpha Pack Fulfillment, która posiada oświadczenie w obsłudze tego typu modeli.
Konkurowanie ze sprzedawcami detalicznymi
Przy strategii handlu D2C największym wyzwaniem dla producentów jest konkurowanie z detalistami. Detaliści mają już doświadczenie w sprzedaży dla konsumentów i dobrze rozumieją swoich klientów oraz rynek detaliczny.
Marketing, sprzedaż oraz obsługa klienta
Handel w D2C oznacza również, że producenci muszą zacząć dbać o swoje strategie marketingowe i strategie sprzedaży. Często wymaga to zatrudnienia nowego zespołu wewnętrznego lub zewnętrznego (z powodu dużego doświadczenia, które oferują firm specjalizujących się w stricte w marketingu najlepiej korzystać z usług takiej właśnie firmy)
Czy D2C to przyszłość?
D2C będzie się rozwijało coraz prężniej, zwłaszcza, jeśli na całym świecie nadal będę wybuchały kolejne pandemie. Przez aktualnie panującą sytuację na świecie z czasem coraz więcej producentów zwróci się w kierunku handlu internetowego D2C, po to, aby sprzedawać towar bezpośrednio konsumentom końcowym.
Wyprzedź konkurencję i rozpocznij sprzedaż internetową D2C. Skontaktuj się z nami